Om mig

Janne Langkilde RosenbeckJeg hedder Janne Langkilde Rosenbeck og er uddannet psykolog fra Århus Universitet i 2007. Jeg blev samme år ansat som PPR psykolog i Herning Kommune.  Jeg er særligt optaget af specialområdet og børn med diagnoser, for hvem verden opleves anderledes. Primært beskæftiger jeg med børn og unge (3-30 år) med autisme og ADHD, men også børn uden diagnoser kommer hos mig. Endvidere flere års erfaring med CP, dysfatiske vanskeligheder og lettere mental retardering.

Opgaverne er typisk angst, depression, selvskade, udadreagerende adfærd, selvforståelse og psykologisk undersøgelse med henblik på videre henvisning til psykiatri eller andre fagprofessionelle. Som en vigtig del af arbejdet med børnene er der et tæt samarbejde med forældre, det professionelle netværk samt kommunale sagsbehandlere.

Sideløbende, og mindst ligeså stor del af min tid,  beskæftiger jeg mig med unge og voksne, som har oplevet akut opståede kriser (voldtægt, selvskade, vidne til dødsfald etc.) samt livskriser der fylder i hverdagen (depression, angst, skilsmisse, mobning på arbejdspladsen, sygdom etc.). Krise- og traumepsykologien fylder mere og mere i klinikken, og jeg samarbejder med flere forsikrings – og pensionselskaber.

Derudover har jeg fra tid til anden glæden af at undervise og lave oplæg til både fagfolk og forældregrupper omkring diagnoser, handicapforståelse, samtaler med børn med diagnoser, neuropsykologi og neuropædagogik, konflikthåndtering på specialområdet samt præsentationer af mit eget materiale Detect & Destroy.

Jeg motiveres af de mange børn, jeg ser hver dag. De er skønne og sjove og helt fantastiske på hver deres unikke måde. Ja, de kan være en udfordring for deres omgivelser, og livet er ikke altid let for dem at navigere i, men hver og en er de noget ganske særligt!

Privat er jeg gift og har to børn. En datter på 9 år og en søn på 13 år, som har ADHD. Derudover er jeg plejemor for to børn med autisme og ADHD. Privat er jeg således også berørt af diagnoser, hvilket blot har skærpet interessen og motivationen for at finde ud af endnu mere omkring, hvordan vi skaber det gode liv for barn og familie. Vi skal finde måder, der både giver plads til de særlige behov og plads til de særheder og finurligheder, der følger – men som også har fokus på udvikling af selvstændighed og evnen til at gebærde sig blandt andre. At bygge bro mellem det specialiserede og almene.